Marx følger Smith i om verdien som tilhører exchangeability av varer. I et samfunn hvor utveksling er vanlig, produkter kommer til å ha en dobbelt karakter som bruk verdier og idet verdier. De har to makter: først, for å oppfylle spesielle menneskelig behov og ønsker, og andre, å bytte for andre produkter. Denne andre makt kan være tanken på kvantitativt, som en mengde exchangeability eller kommandere over andre varer. Den klassiske økonomer sett verdi som en reell, men sosialt bestemt, enhet, med egne lover om bevaring og bevegelse. Verdi på denne måten har samme forhold til varer som masse bjørner til fysiske objekter. Det er ikke overraskende at i samfunn der utveksling er utbredt verdi tar på seg en selvstendig form som pengene, som et uttrykk for generell exchangeability.
Verdi er et sentralt sosialt realitet for folk, de stadig tenker og snakker om det direkte eller indirekte, de ønsker en måte å overføre den direkte seg imellom, atskilt fra bestemte varer.
Det er dette vi mener med "penger." Det er den sosiale uttrykk av verdi skilt ut fra den konkrete spesielle ved noen bruksverdi. Med denne fremveksten av penger som de sosiale uttrykk av verdi, penger stands, i motsetning til varer, som abstrakte ligger alltid i opposisjon til den enkelte. Vi vil se verdien i to varianter: som bestemte varer, og som penger. Det er viktig å erkjenne at denne utvikling er latent i varen selve skjemaet. I den utstrekning råvarer relasjoner er godt utviklet, slik at utveksling av produkter er vanlig og folk blir tvunget til å vurdere verdien av produktene separat fra bruken verdiene, vil pengene form av verdi også være til stede. Det er ingen grunn til å tenke på varen formen voksende historisk før pengene skjemaet.
Men det er sett, er det klart at vi fortsatt ikke kan gjøre noe uten denne lille tingen kalt "penger" og trolig aldri vil.
Interessert i et annet fag? Prøv denne linken for mer informasjon! [Http://brandfootballshirts.com/contact_us]
No comments:
Post a Comment